Monday 16 December 2013

LANGKAH PENGGUNAAN MESIN GERGAJI BULAT


LANGKAH 1.




Memahami jenis dan saiz yang berbeza gergaji bulat dan tujuan mereka. Di sini beberapa contoh :
  • 5 gergaji trim inci, biasanya dengan pisau bergigi halus dan sering dengan bilah yang terletak di sebelah kiri motor, untuk mudah melihat jalan bilah. Ini boleh didapati dalam 120V , model AC, dan model bateri boleh dicas semula dalam pelbagai voltan DC.
  • Gergaji 6 1/2 inci, seperti yang ditunjukkan dalam ilustrasi di atas , digunakan untuk memotong dengan panjang kayu nominal untuk pembinaan, serta merobek kayu, dan memotong papan lapis atau bahan komposit.
  • Gergaji 7 1/4 inci, sering memanggil skilsaws , dari nama pengeluar melihat pekeliling utama, Skil . Ini adalah tulang belakang kepada industri pembinaan, yang digunakan untuk memotong kayu sehingga 2 1/4 inci tebal. Ia digunakan untuk memotong bingkai kayu dengan panjang, dan merobek kayu. Mereka juga mempunyai beberapa bilah pilihan yang boleh digunakan untuk memotong bahan-bahan komposit , konkrit, ferus dan bukan ferus logam kepingan , paip , tiub, dan bar saham keluli walaupun tergelek sejuk .
  • 8 dan 10 gergaji inci, yang digunakan untuk memotong kayu dengan panjang lebih besar atau kayu , sehingga 4 inci tebal. Ini adalah lebih berat, alat yang lebih rumit yang digunakan kebanyakannya dalam industri pekerjaan.
  • Gergaji cacing pacuan mempunyai kotak gear dengan cacing - geardrive , dan terdapat dalam model 7 inci 1/4 yang paling biasa digunakan untuk merobek kayu atau memotong menutup papan lapis atau bahan pelapis. Mereka biasanya mempunyai bilah di sebelah kiri mesin , untuk membuat menonton jalan bilah lebih mudah apabila memotong selari dengan tepi lembaran jenis papan lapis.




LANGKAH 2.

Image:Use a Circular Saw Step 2.jpg

Lihat pada ciri-ciri gergaji yang anda merancang untuk menggunakan . Berikut adalah fungsi asas beberapa ciri-ciri ini .

  • Plat asas boleh condong untuk membuat potongan bersudut. Kebanyakan gergaji menyesuaikan dari 90 darjah ke kurang sedikit daripada 45 darjah , sehingga memungkinkan untuk mengurangkan hujung serong di papan untuk lampiran Corning , luka kasar hip- bumbung , dan juga miters . Kebanyakan gergaji dilengkapi dengan thumbscrew atau tuil untuk melonggarkan bolt yang menyimpan bilah saw pada sudut yang betul untuk memotong anda membuat , yang terletak di hadapan melihat. Ada yang juga dilengkapi dengan skala yang menunjukkan sudut bilah , dari '0 ' (90 darjah, atau persegi untuk permukaan papan ) kepada 45 darjah.
  • Bilah boleh ditetapkan untuk kedalaman yang diperlukan untuk luka individu, dari kurang daripada 1/ 8 inci untuk kedalaman penuh bilah dapat menembusi . Tuil atau thumbscrew yang mengunci plat asas pada ketinggian yang dikehendaki biasanya terletak di bahagian belakang motor di sebelah kiri.
  • Banyak gergaji bulat dilengkapi dengan pagar merobek , untuk memimpin bilah kerana anda membuat potongan rip sepanjang pinggir papan , memberi anda lurus, potongan yang selari.
  • Debu lenting . Beberapa gergaji lebih baru dilengkapi dengan pelenting debu untuk meniup habuk papan dari muka pengendali dan dari tanda di mana pemotongan sedang dibuat.
  • Laser pengesanan cahaya. Beberapa gergaji lebih baru dilengkapi dengan laser yang projek-projek yang cerah, garis merah ke bawah jalan perjalanan bilah. Ini juga boleh dibeli untuk memasang penebat ini pada unit yang lebih tua yang tidak kilang dilengkapi dengan mereka .
  • Pengawal Bilah. Ini boleh dianggap sebagai ciri keselamatan penting pada mana-mana saw , dan mempunyai dua bahagian , pengawal tetap ke atas bahagian atas bilah, dan pengawal terapung, yang gulung keluar dari jalan sebagai saw itu ditolak ke dalam sekeping kerja. Ada yang mengendalikan supaya kawal pisau boleh ditarik balik secara manual untuk memotong terjun atau melihat lebih mudah daripada tanda pemotongan.


LANGKAH 3



Belajar jenis asas dan menggunakan untuk mata gergaji bulat. 

  • Mereka dalam pelbagai komposisi bilah , bilangan gigi (memotong bit atau permukaan ) , jumlah yang ditetapkan ( lebar alur gergaji yang dikeluarkan oleh bilah ) , dan kualiti bilah.
  • Salah satu gergaji bulat mungkin akan mempunyai HSS kosong ( keluli kelajuan tinggi ) melihat bilah di dalamnya apabila ia dibeli baru.
  • TCT ( karbida tungsten disebut-sebut ) bilah adalah lebih tahan lama, terutamanya dalam kayu keras yang sukar. Juga papan lapis dan papan komposit sukar pada bilah supaya bilah TCT diperlukan kepada mereka.
  • Pisau dengan sedikit gigi (katakan 28) dan dengan kurang meraih ke muka gigi, direka untuk merobek di sepanjang kayu, dengan bijirin . Mereka biasanya memberi potongan kasar cepat . Mereka yang murah untuk membeli dan murah untuk mengasah , kerana mereka mempunyai kurang gigi.
  • Pisau dengan lebih gigi (katakan 40 ) direka untuk kerja-kerja jenis crosscut . Mereka memberikan lebih kemas banyak dipotong dalam kebanyakan keadaan.
  • Bilah lelas diperbuat daripada carborundum atau bahan-bahan yang kasar lain terikat bersama-sama dalam resin atau bahan sintetik mengikat lain , dan digunakan untuk memotong konkrit atau logam. Mereka cenderung untuk memakai jauh dengan cepat , tetapi untuk projek-projek kecil , mereka adalah murah dan membuat luka cepat.
  • Diamond rim pisau. Bilah-bilah diperbuat daripada logam aloi khas dengan berlian industri tertanam dalam rim (sekitar garis pusat luar bilah ) , dan untuk memotong konkrit keras , bahan komposit simen , dan produk batu seperti blok atau bata.
  • Khas bilah aloi marah. Bilah-bilah telah marah gigi keluli karbon, yang amat halus ( kecil, dan rapat ) untuk memotong kepingan logam seperti logam bergalvani bumbung, atau aluminium , tembaga, atau tiub tembaga .
  • Bilah dado . Ini adalah pisau yang sebenarnya boleh diselaraskan untuk mengurangkan kerfs lebar yang berbeza ( lebar bahan yang dibuang dalam laluan bilah ). Bilah-bilah menjadikannya lebih cepat dan lebih mudah untuk memotong dados dan rabbetts , yang digunakan untuk menyertai kayu.
  • Potong dan bilah panel . Bilah-bilah mempunyai gigi yang halus untuk membuat licin , luka yang tepat mengenai bahan-bahan seperti kayu kumai selesai dan panel .


LANGKAH 4.



Sokong bahan yang anda akan dipotong supaya bilah tidak akan bertindak balas dengan apa-apa di bawah memotong kerana ia dibuat . Sebagai contoh, tidak meletakkan papan di atas lantai atau papak konkrit untuk memotong. Sawhorses atau jadual saw biasanya digunakan untuk tujuan ini.


LANGKAH 5.



Tanda kayu anda akan dipotong kepada panjang , dengan menggunakan pita pengukur , peraturan berskala atau rukun kayu, kemudian menggunakan persegi ( sama ada persegi keluli, tiga persegi, atau sudut persegi) untuk menandakan jalan perjalanan bilah untuk panjang dipotong anda.


LANGKAH 6.



Tentukan gergaji untuk kedalaman yang dipotong betul. Jangan meletakkan lebih menunjukkan bilah daripada yang anda benar-benar perlu untuk kerja yang anda lakukan. Jadi untuk mengurangkan 40mm kayu tebal, set pisau anda kepada kira-kira 45mm atau 50mm. Ini membantu untuk mengurangkan sogokan.


LANGKAH 7.



Tetapkan pengawal gergaji anda dalam keadaan berjalan lancar . Ia harus musim bunga kembali di tempat sebaik sahaja anda mengangkat saw di luar kerja. Ia harus slaid sehingga lancar seperti anda menolak ke kerja. Pastikan ia dalam kedudukan DOWN sebelum anda meletakkan saw ke bawah di bangku simpanan.


LANGKAH 8.



Lihat  turun sebelah kanan bilah dan beratur ia sehingga tanda pensil apabila bermula memotong anda.


LANGKAH 9.



Lihat di hadapan gergaji untuk kedua-dua panduan takukan. Yang tangan kanan adalah panduan untuk memotong dengan pisau yang ditetapkan di kedudukan biasa , dan yang lain adalah untuk apabila asas bersudut pada 45 darjah. Talian takuk sehingga ke garisan pensil .


LANGKAH 10.



Mula memotong , selepas cek cepat ke hadapan bilah. ( photo 1 ) Pastikan mata anda pada panduan ( gambar 2) setiap masa. Ini meletakkan anda dalam kedudukan yang semula jadi berharap sepanjang garis pensil , dan keluar dari jalan apa-apa habuk papan.


LANGKAH 11.



Pastikan mata pada asas gergaji seperti yang anda ke dalam memotong. Pastikan anda menjaga asas gergaji bulat rata di atas kayu yang memotong.


LANGKAH 12.



Tolak gergaji ke dalam bahan dengan kuasa yang mencukupi untuk menjaga memotong bilah , tetapi elakkan menolak keras kelajuan motor ini berkurang , atau mengikat berlaku pada bilah. Satu bilah tajam harus melalui apa-apa tetapi bahan-bahan yang paling sukar dengan usaha yang minima.


LANGKAH 13.



Pastikan kawal pisau lebih rendah pulangan kedudukannya apabila anda keluar memotong. Walaupun seorang pengawal bilah dalam keadaan yang baik kadang-kadang akan mengikat jika sekeping serpihan dari dipotong menjadi dikemukakan dalam mekanismenya .

No comments:

Post a Comment